تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/09/07 - 10:57
کد خبر: 336418

گزارشی از اعتراض رسانه‌ها و شخصیت‌ها در پی صحبت نکردن رئیس جمهور با مردم؛

خودم هم خبر نداشتم/ کاش باز هم حرف نمی‌زدید

خودم هم خبر نداشتم/ کاش باز هم حرف نمی‌زدید

رئیس‌جمهور: به وزیر کشور و شورای امنیت کشور اعلام کردم که اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین را با صداوسیما، تبلیغات و برنامه‌ریزی هماهنگ کنید و به من هم زمان آن را نگویید و هر زمانی که شورای امنیت کشور وقت و زمان مناسب را برای اجرای آن دید آن را اجرایی کند.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال 86 دولت دلهره اعلام خبری مهم را دارد، خبری که احتمال اعتراضات گسترده را در پی دارد، خبر اعلام طرح سهمیه بندی بنزین که به تبع آن افزایش قیمت بنزین نیز روی خواهد داد.

ترس دولت از اتفاقی که به صورت رسمی با معیشت مردم در ارتباط بود چندان هم بیراه نبود. اخبار غیررسمی از صبح آن روز نشان می‌داد که ظاهرا تصمیم دولت برای سهمیه‌بندی بنزین به قطعیت رسیده و امشب قرار است انجام شود. شب؛ اما رئیس‌جمهور(احمدی نژاد) وقت روبه‌روی مردم نشست و به طور زنده و مفصل و البته به زبان ساده برای مردم توضیح داد که این مکانیزم قرار است چگونه انجام شود و به زندگی آنها بهبود ببخشد و گفت برای اینکه خیال آنها راحت باشد یارانه آن ها از قبل به حساب شان واریز شده و هرگاه که بنزین سهمیه بندی شود می توانند آنرا برداشت کنند. اگرچه یکی دو پمپ بنزین در تهران با مشکلاتی مواجه شد و چند ساعتی مردم در برخی خیابان ها حضور یافتند اما جامعه در یکی از خطیرترین تصمیم‌های ملی‌اش آرام ماند.

سال 98 اما شرایط متفاوت است، شبانه، بدون اطلاع قبلی، بدون هیچ زمینه سازی خاصی تصمیم بزرگ و تاثیرگذاری اعلام شد، بدون آن که رئیس جمهور با مردم کلمه ای دراین مورد صحبت کرده باشد.

مردم پر از سوال و ابهام هستند، نمایندگان مجلس، مردم و کارشناسان همه با هم شوکه شدند، چه کسی باید سوالات مردم را پاسخ بدهد؟ سرنوشت مواهب و مزایای این طرح برای مردم و عواید آن برای دولت مشخص نیست. برخی از اعتباری غیرنقدی صحبت می‌کنند و برخی نیز از مبلغی ماهیانه و پایدار و دولت در پایین‌ترین میزان اعتماد و اعتبار قرار گرفته است.

در عین حال که کل شبکه های مجازی و فضای اینترنت پر از شایعه، تخریب نظام، تشویق مردم به اعتراض و اغتشاش است، هیچ سیاست رسانه ای از سمت دولت برای کنترل اوضاع دیده نمی شود، به گونه ای که موافقین و مخالفین با هم مسئله ای را درخواست می کنند: «آقای رئیس جمهور با مردم حرف بزنید»

این خواسته از رئیس جمهور مختص امروز نیست، 9 دی 96 نیز همین مطالبه وجود داشت، در حدی که روزنامه های اصلاح طلب هم به آن واکنش نشان دادند.

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد 9 دی ماه 96
رمضان‌زاده، استاندار اسبق کردستان و سخنگوی دولت اصلاحات در گفت و گو با آفتاب یزد: «ما اصلاح‌طلبان مسیری برای حرکت انتخاب کرده‌ایم که آن مسیر، حرکت قانونی، تدریجی، مدنی و به دور از خشونت است.به‌ نظر من آقای روحانی در آن مسیر حرکت می‌کند و عبور از روحانی معنایی ندارد. اما خب انتقاداتی به شیوه رفتاری دولت آقای روحانی وارد است که آقای روحانی باید به این انتقادات پاسخ دهد. مهم‌ترین نقدی که من به دولت روحانی می‌کنم این است که راجع به مشکلات کشور توضیح نمی‌دهد. آقای روحانی در گزارش 100 روزه‌اش همه چیز را خوب ارائه می‌دهد، در حالی که گاهی گفته‌هایش با واقعیات جامعه سازگاری ندارد. بنابراین باید با مردم واقعیات را در میان گذاشت، وضعیت اقتصادی، شرایط مالی کشور، شرایط مالی دولت، فشارهای موجود و هزینه‌های جانبی که وجود دارد را باید برای مردم روشن کند.انتقادات به آقای روحانی به این معناست.»

حجت الاسلام موسوی فرد
حجت الاسلام موسوی فرد، نماینده، ولی فقیه در خوزستان: آقای روحانی باید از مدت‌ها قبل متعدد با مردم صحبت می‌کردند و برنامه خود را تشریح می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان:۴۰ سال از انقلاب گذشته و هر بار مردم می‌خواهند مطالبات‌شان را مطرح کنند، دشمن سوءاستفاده کرده است.چرا مطالبات کارگران شنیده نمی شود تا به بحران برسد.نیازمند فضایی برای شنیدن مطالبات مردم هستیم.

واکنش علی ضیا
علی ضیا در برنامه فرمول یک درباره اصلاح قیمت بنزین گفت: چرا رئیس جمهور با مردم صحبت نمی کند.

عضو کارگزاران: رییس‌جمهوری از مردم عذرخواهی کند
یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، از احزابی که حامی طرح اصلاح مصرف سوخت بود، در گفت‌وگویی تاکید کرد که «رییس‌جمهوری باید از مردم عذرخواهی کند.»

او در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اعتراضات اخیر اگر به جای رییس‌جمهوری بودید چه راهکاری را در پیش می‌گرفتید، گفت: من هیچ‌وقت دوست ندارم جای آقای روحانی باشم، چون اصلاً دوست ندارم کارهایی که آقای روحانی انجام می‌دهد از من سر بزند.

او با اشاره به وقایع بعد از اصلاح قیمت بنزین در کشور توضیح داد: یک کار پرهزینه که می‌توانست هزینه‌ای نداشته باشد خسارت سنگینی به کشور وارد کرد و عوارض سنگینی هم به جا خواهد گذاشت.

طاهرنژاد درباره راهکار موجود برای دولت و رییس‌جمهوری گفت: به نظر من کاری که آقای روحانی می‌تواند انجام دهد این است که به ترمیم اعتماد عمومی نسبت به خود و دولت بپردازد و جامعه را به نقطه‌ای برساند که او را به صورت نسبی باور کند وگرنه با این بی‌اعتمادی‌ای که نسبت به دولت شکل گرفته، مطمئناً آقای روحانی هر کاری کند، نمی‌تواند با اقبال عمومی مواجه شود.

محمدباقر قالیباف
محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام : «رییس‌جمهوری در هفته منتهی به این اتفاق اجرایی پراهمیت که بار روانی و اقتصادی برای مردم دارد، به جای زمینه‌سازی برای آرامش مردم و همراه‌کردن آن‌ها، کمپین سیاسی و انتخاباتی خود را در سفرهای استانی کلید می‌زند.»

وی افزود: «رییس‌جمهوری باید پیش از این درباره اجرایی‌شدن سیاست بنزین با مردم حرف می‌زد و حال باید در نخستین فرصت مشکلات را با مردم در میان بگذارند. همین دولت چهار ‌سال قبل، بر خلاف نظر همه نخبگان اقتصادی، کارت سوخت را حذف کرد و حالا با صرف هزینه سنگین روانی، سیاسی و مالی، آن‌ را برگرداند.»

عصر ایران(حامی دولت)
عصر ایران خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: قرار بود حسن روحانی وقتی عبای ریاست جمهوری را به دوش انداخت، در مورد عملکرد دولت در مقاطع مختلف با مردم صحبت کند. از عملکردها بگوید و مشکلات را با مردم در میان بگذارد.

هرچه بیشتر از عمر دولت روحانی گذشت، رئیس‌جمهور کمتر حرف زد. کمتر سفر رفت. کمتر نشست خبری برگزار کرد. کم حرف زدن با مردم مشکل بزرگ اصلی حسن روحانی در تمام این سال‌ها بوده است.

گویا رئیس دولت زیاد اهل در میان گذاشتن تصمیمات و مشکلات با مردم نیست. بعد از روی کارآمدن ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، برجام هوا شد و مشکلات اقتصادی به روی سر ایران آوار اما رئیس‌جمهور روحانی یک‌بار هم به‌صورت شفاف با مردم در مورد مشکلات پیش‌رو حرف نزد.

روحانی وعده‌هایی داده بود اما در اجرایی کردن بخشی از وعده‌ها ناموفق بود. ناموفق بودن و دلیل آن را هم به مردم نگفت. انگار نه خانی آمده است نه خانی رفته است.

ماجرای بنزین که اوج این رفتار روحانی بود. رئیس‌جمهور به جای اینکه قبل از گرانی و سهمیه‌بندی بنزین با مردم در مورد مشکلات حرف بزند و بگوید در فروش نفت مشکل داریم، بعد از اینکه تصمیم خود را به‌همراه دو رئیس قوه دیگر عملیاتی کرد، تازه با مردم حرف زد، آن هم در دولت و در میان وزرا.

روحانی باید یک ماه قبل از این تصمیم شهر به شهر می‌رفت و برای مردم حرف می‌زد و از مشکلات می‌گفت. ساده هم می‌گفت. گاهی رئیس‌جمهور و برخی از اعضای هیئت دولت به‌گونه‌ای حرف می‌زنند که کارشناس‌ها هم گاهی متوجه نمی‌شوند چه برسد به مردم.

وقتی می‌گوییم با مردم حرف بزنید یعنی ساده حرف بزنید. ساده بگویید چرا مجبور هستید بنزین را گران کنید. مردم صداقت ببینند، قبول می‌کنند، همان‌طور که در تمام این سال‌ها قبول کردند.
نمی‌شود پشت درهای بسته تصمیم گرفت، اجرایی کرد و بعد به مردم گفت که ما چنان کردیم و چنان. مردم باید در جریان تصمیم‌های دولت و مشکلات آن قرار بگیرند.

رئیس جمهور حدود ۱۸ ماه است که با خبرنگاران نشست خبری نداشته و از آخرین صحبت تلویزیونی او با مردم نیز ۳۴۹ روز می‌گذرد.
علی ربیعی، سخنگوی دولت در 5 تیرماه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این‌همه اتفاق در کشور، روحانی نشست مطبوعاتی نمی‌گذارد، گفت: آقای روحانی این موضوع و زمان‌بندی آن را در اختیار بنده گذاشتند و در آینده نزدیک رئیس‌جمهور مصاحبه رادیو تلویزیونی خواهند داشت.

صحبتی تلخ تر از صحبت نکردن
سرانجام پس از چند هفته آشفتگی بازارها و بهم‌ریختگی اوضاع اقتصادی کشور، شب گذشته، رئیس‌جمهور به رسانه ملی آمد تا با مردم سخن بگوید. هرچند مردم پیش از این‌ها انتظار داشتند تا یک مقام مسئول به وظیفه ذاتی خود عمل و شرایط را برای مردم تشریح کند، سرانجام با دیرکردی چند هفته‌ای و در پی فشارهای رسانه‌ای و افکار عمومی، حسن روحانی شب گذشته روبه روی دوربین تلویزیون قرار گرفت تا با مردم سخن بگوید.

خودم هم خبر نداشتم
روحانی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم علاوه بر مذاکرات برجام کار‌های بسیار بزرگی انجام شده است، گفت: من هم مثل همه مردم صبح روز جمعه دیدم که قیمت بنزین تغییر کرده است.

حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی درباره سهمیه‌بندی بنزین تصریح کرد: من این طرح را از حدود یک ماه تا ۴۰ روز پیش به طول کامل به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم.

روحانی خاطرنشان کرد: به آن‌ها مصوبه شورای هماهنگی سران قوا را نشان دادم و اعلام کردم این مصوبه امضا شده و تصویب شده است.

رئیس‌جمهور گفت: به وزیر کشور و شورای امنیت کشور اعلام کردم که اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین را با صداوسیما، تبلیغات و برنامه‌ریزی هماهنگ کنید و به من هم زمان آن را نگویید و هر زمانی که شورای امنیت کشور وقت و زمان مناسب را برای اجرای آن دید آن را اجرایی کند.

وی تصریح کرد: شبی که سهمیه‌بندی بنزین اجرا شد من خودم هم اطلاع نداشتم و نمی‌دانستم که اجرای این طرح این هفته است یا هفته آینده؛ چرا که به شورای امنیت کشور گفته بودم که زمان آن را به من هم حتی نگویید، چرا که به آن‌ها گفته بودم در صداوسیما کار‌های تبلیغاتی اجرای این طرح را انجام دهید و هر شبی که مناسب بود آن را اجرایی کند.

روحانی گفت: من هم مثل همه مردم ایران مطلع شدم که صبح جمعه قیمت بنزین تغییر کرده است چرا که من هم این طرح را به شورای امنیت واگذار کرده بودم و به آن‌ها گفته بودم که زمانش را به من نگویید چرا که این مصوبه در جلسه سران قوا مصوب شده است.

این که رئیس جمهور خبر نداشت، نه تنها توجیهی برای این کار نیست بلکه خود ضعف بزرگ دیگری برای دولت است، ضعف ندانستن، ضعف عدم مسئولیت پذیری، ضعف عدم مدیریت و .. البته این صحبت رئیس جمهور بیش تر برای فرار از مسئولیت این طرح بود، اما مردم بهتر از هر کسی می دانند مسئولیت این حجم از آسیب ها به ملت و نظام به عهده کیست.

*گزارش از حمزه دستیار

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top